دندان چگونه عصب کشی میشود ؟

آذر ۱۶, ۱۳۹۸ توسط admin0

عصب کشی یا روت کانال تراپی ( درمان ریشه دندان ) ، درمانی است که طی آن پالپ (عصب دندان) ملتهب یا عفونی از دندان خارج شده و جای آن با موادی زیست سازگار با عنوان گوتا پرکا پر میشود.

چه چیزی باعث درد عصب دندان میشود ؟
دندان درد میتواند علل گوناگونی داشته باشد :
۱. پوسیدگی وسیع دندان
۲. پر کردگی های وسیع قدیمی دندان
۳. ترک در دندان
۴. سایشهای شدید دندانی
۵. بعضا عفونت عصب دندان ( عفونت عصب دندان ممکن است بدون درد باشد.)
۶. آبسه دندان

آنچه که در اصطلاح عموم با عنوان« به عصب رسیدن دندان »موسوم است، معمولا التهاب ناشی از پوسیدگی وسیع دندان است.
درد دندان به عصب رسیده، معمولا ضرباندار و غیر قابل تحمل است. معمولا درد شبانه دندان از علایم بارز آن است. درد دندان به عصب رسیده بدون مصرف مسکن، آرام نمیگیرد و بعضا با مصرف مسکن هم آرام نمی شود. سوالی که مراجعین ما در این موارد میپرسند این که ؛ آیا میتوان بدون درمان ریشه یا عصب کشی و فقط با مصرف دارو به درمان درد عصب دندان پرداخت ؟ پاسخ : « به هیچ عنوان درد عصب دندان با دارو آرام نمیشود . »
مورد دیگری که از علایم دندان به عصب رسیده است ، حساسیت دندان به سرماست. به طور مثال بیمار اعلام میکند که با خوردن آب سرد ، دندان درد بلا انقطاعی میگیرد که نیم ساعت یا یک ساعت آزار دهنده است و بعضا باید مسکن مصرف کند تا درد دندان آرام گیرد.
یکی دیگر از علایمی که نشان دهنده این است که دندان نیاز به عصب کشی ( روت کانال ) دارد حساسیت به گرماست. که این مورد ۱۰۰٪ نشاندهنده دندان عفونی است که نیاز به عصب کشی و روت کانال دارد.
حساسیت به ضربه و لمس هم میتواند از علایم درگیری عصب دندان باشد.
اما بسیاری از موارد دندان به هیچ عنوان درد ندارد و دندانپزشک فقط با مشاهده گرافی بیمار متوجه میشود که پوسیدگی در حدی وسیع است که احتمال باز شدن عصب دندان حین تراش وجود دارد. ( هر چند امروزه در بسیاری از موارد این دندانها را اگر زنده باشند با روشهای درمان پالپ زنده ، درمان میکنند.که این مورد همان پر کرذدن دندان بدون عصب کشی میباشد.) گاهی نیز دندان بیمار مدتی درد شدید داشته و درد خوب شده و فرد فکر میکند که دندانش خوب شده، در حالی که عصب دندان از بین رفته و در واقع دندان عفونی شده است.
این مطلب را تنها در پاسخ به افرادی نوشتم که میپرسند : « دندانم که درد نمی کند ، پس چرا نیاز به عصب کشی دارد ؟»
این مبحث بسیار گسترده است و در حوصله این بحث نیست، اما دلایل بسیار دیگری نیز برای انجام عصب کشی وجود دارد.

پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *

سوالی دارید

اکنون با ما تماس بگیرید

ما بصورت مستمر پاسخگوی شما خواهیم بود و جوابگوی سوالات شما هستیم! اگر سوالی دارید درنگ نکنید!!!

تماس بگیرید با

ویزیت خانگی